Workshops
Deze workshops dienen om jonge positieve ervaringen mee te geven, verdiepende gesprekken aan te gaan met mensen die qua ervaring op henzelf lijken. Het workshopaanbod ziet er als volgt uit.
Workshop Genge
Een therapeutische groepsles waarin tekenen het middel is. De inhoud wordt aangepast aan de groep. Belangrijke thema’s zijn: Verleidingen, keuzes en weerbaarheid.
Kenny Brenet is een ervaringsdeskundige van het straatleven. Zijn expressie in kunst is tekenen. Hij geeft in zijn dagelijks leven therapeutische groepslessen aan jongeren en therapie aan AA groepen voor volwassenen. Kenny was vanaf jong bezig met criminaliteit; vanaf zijn 13e zat hij in de nieuwe Lloyd (jeugdgevangenis). Veel van zijn vrienden zijn dood of achter tralies en dat was een plek waar hij niet wilde eindigen. In de Vught gevangenis kwam hij in aanraking met de bijbel waarna hij zijn leven hieraan ging toewijden. Hij put kracht uit zijn geloof en via deze weg wilt hij de volgende generatie positief beïnvloeden.
Workshop Oorzaak: Gevolg - De Oorzaak
Gevolg-sessies gaan in op het straatleven vanuit de belevenis van jongeren. Vanuit de eigen levenservaring gaat de workshophouder met de jongeren in gesprek om ze te motiveren om op het rechte pad te blijven.
F.I. is een straatlegende van Amsterdam Zuidoost, beter bekend als de Bijlmer. In de media wordt hij nog steeds gezien als de baas van de bende Green Gang, maar zelf is hij nu CEO van platenmaatschappij Capital 77 Records. Hij is het boegbeeld van een “gangster” die, na 10 jaar van zijn leven aan de straat te hebben gegeven, het ver heeft geschopt als rapper en Nederland introduceerde aan de talenten van Djaga Djaga, Green Gang, Mario Cash, Scarface en recentelijk C. Smoke.
Workshop Identiteit
Dit onderdeel is gericht op preventieve aanpak voor jongeren, maar ook toepasbaar op leraren en ouders. Onderdelen die aan de orde komen zijn onder andere: wie ben ik, wat wil ik, weerbaarheid, groepsdruk, grenzen aangeven, casus-beschrijving (non –fictie), jongeren worden geconfronteerd, communicatietraining, veiligheid op Social Media; schokkende content, online pesten, intimidatie en sexting.
Melanie Falix is een ervaren jongerenwerker uit Amsterdam Zuidoost. Melanie is zeer bekend met de doelgroep waardoor ze haar ervaring omzet in een workshop Identiteit.
Workshop Beats by the Pound
Tijdens deze workshop werken producers vanuit de music business met jongeren, die interesse hebben in het maken van beats, mixen of teksten schrijven. Tijdens de workshop leren jongeren zich te uiten, presenteren en thematisch te schrijven. Over ieder thema dat de school belangrijk vindt, kan er een tekst worden gemaakt, bijvoorbeeld over sexting, ruzies of liefde. Aan het einde zal de klas hun tekst presenteren aan de groep, wat vaak mooie momenten oplevert en verbinding maakt binnen de groep. De workshop is interactief.
Franco III en Mxller: Deze twee zijn opgegroeid in Amsterdam Zuidoost in de bekende “probleemwijken”. Ze zijn zelf nog jong waardoor jongeren zich met hen identificeren. Zij zijn producers en zijn bekend van grote urban bekendheden als Wizkid, Kodak Black en Broederliefde.
Workshop Oya Talks
De stellingen tijdens de sessies zijn gebaseerd op het (straat)leven. De stellingen gaan over liefde, onveilige situaties in de brede zin, discriminatie, thuissituatie, vriendengroep, groepsdruk, handvaten en vooral de kwetsbaarheid van het jongerenleven. Mental health staat centraal.
Bradley Mensah is een ervaringsdeskundige die zelf slachtoffer en uitvoerder is geweest van het straatleven. Op jonge leeftijd ondervond hij dat het straatleven niet loont, waardoor hij Oya Talk heeft opgezet om te praten met jongeren over hun pijn.
Workshop Drill 101
Drill is een hot item in de media, onder de jeugd en huiskamers. Maar wat is drill precies? Hoe komt het dat het momenteel de krantenkoppen domineert? Tijdens deze workshop wordt de historie, de allure en de buurten/scholen geanalyseerd om een beeld te krijgen van wat zich in de wijken afspeelt. Aan de hand van een paar stellingen worden er klassikaal dialogen gevoerd over de belevenis van drill in de echte wereld, niet online. Een vaste stelling: hoe groot schatten jullie de rol van de media in de belevenis die er is van de dril-scene?
Wenner is opgegroeid deels op Curaçao en deels in NL, grotendeels in achterstandswijken. Heeft zichzelf opgewerkt tot waar hij nu is. Waardoor hij de verschillende werelden snapt en aan elkaar kan verbinden. Leerlingen denken dat er maar 1 wereld is. Wenner leert leerlingen hoe je kan komen waar je wil. Door inzet en discipline.
Workshop Drum / Muziek
Tijdens deze workshop wordt aan jongeren geleerd om hun gevoelens d.m.v. muziek/beweging te uiten. Drummen zorgt voor ontspanning, wat de bloeddruk verlaagt , stress vermindert en het versterken van de mentale gezondheid. Daarnaast kan het maken van muziek klachten van depressie en angst verlagen.
Saffira van Kanten is geboren in Amsterdam. Drummen en het produceren van muziek zijn haar passie en leven. Op haar 13e is ze begonnen met drummen bij The Originals entertainment en daar drumt ze nog steeds. Op haar 27e heeft ze besloten mijn muzikaliteit te verbreden en ben begonnen met het produceren van muzieknummers. In 2016 is ze als ondernemer gestart met geven van muzikale workshops en inspireert zij de jeugd met mijn muziek en levenservaring. Momenteel werkt ze voornamelijk in jeugdgevangenissen en jeugdzorg en instellingen.
Workshop Online weerbaarheid
Bij de workshop online weerbaarheid gaan we diep op in wat de jongeren meemaken in hun online leefwereld. Zo komen topics als online shaming, exposen, sexting en online pesterijen aan bod. Door deze topics te bespreken, wordt door de workshopleider een gevoelige snaar geraakt, waardoor de jongeren zich openen voor een gesprek over wat zich afspeelt in de online leefwereld.
Kimberley Leysner is al vele jaren jongerenwerker in Amsterdam zuidoost en heeft in alle wijken gewerkt. Begonnen als kinderwerker en daarna gespecialiseerd als jongerenwerker en meidenwerker. Naast het meidenwerk heeft zij ook vindplaatsgericht jongerenwerk gedaan zoals het werken met de lastigere doelgroep.
Workshop Fashion and identity
Tijdens de workshops krijgen de leerlingen de mogelijkheid om hun creativiteit te benutten en tijdens de gesprekken krijgt de workshophouder diepgang over de interesses van de leerlingen. Er wordt iets gecreëerd waar jongeren trots op zijn. Zelfs als ze dachten niet creatief te zijn.
Naomi is opgegroeid in ’t oosten van het land. Daar voelde zij zich door haar huidskleur niet altijd geaccepteerd of begrepen, zij werd gediscrimineerd. Zij was het onbegrepen zwarte kind in het witte schoolsysteem. Ze heeft ervaren hoe belangrijk het is om te weten waar je vandaan komt en hoe je jezelf mag zijn in een systeem dat je niet altijd begrijpt. Zij is dus op jonge leeftijd al naar Amsterdam gekomen waar zij zichzelf heeft ontwikkeld tot Fashion maker en pedagoog.
Workshop Sport
Tijdens de workshops sport wordt bij de jongeren de focus op mentale gezondheid, discipline en een gezond lichaam gelegd.
Workshop Spoken Word
Door middel van storytelling worden thema’s aangekaart, die momenteel actueel zijn bij jongeren zoals o.a. zelfdoding; momenteel eén van de belangrijkste oorzaken bij de jongeren in Nederland.
Hij combineert zijn levenservaring (o.a. gevlucht uit Syrie, gewoond in een asielzoekerscentra) met zijn kunst om bruggen te slaan tussen organisaties en burgers. Hij is opgegroeid in een achtergestelde buurt bij zijn moeder (gescheiden ouders) daar leerde hij veel over bevolkingsgroepen en sociaal culturele gewoontes. Dit komt terug in zijn werk, hij is een veelzijdige kunstenaar, schrijver, een woordkunstenaar en een verhalenverteller.
Aan het einde van de KIR workshop(s) worden enquêtes afgenomen bij zowel leerlingen als workshopleiders om te weten wat er onder de jongeren speelt. Deze enquêtes zijn opgesteld door een Criminologe Shanna Mehlbaum die betrokken was bij de inzet van KIR op de Arnhemse Scholen. Ook kunnen we ophalen aan welke inzet op deze thema nog meer behoefte is. Dit onderzoek doen wij om dieper zicht te krijgen in hun bezigheden en problematiek om mogelijke na-trajecten te verzorgen. Iedere workshop duurt 1-1,5 uur, afhankelijk van de doelgroep (denk aan niveau, ouders of leerlingen). De workshopgevers hebben verschillende lokalen en materialen nodig, denk aan handenarbeidlokaal, sportzaal, digibord, eigen laptop. Hierover wordt van te voren gecommuniceerd en afspraken gemaakt.